1. Anvendelse
a. De almindelige vilkår, der er beskrevet nedenfor, vil være gældende mellem ReklamePlus og kunden, med mindre de skriftligt er fraveget ved anden aftale. Dette er gældende uagtet, hvad kunden måtte have skrevet i sin ordre eller godkendelse og uagtet specielle betingelser fremstillet af kunden, for eksempel i kundens generelle indkøbsbetingelser.
2. Priser og betaling
a. Alle priser er eksklusive moms og andre former for skatter og afgifter.
b. Priser, som måtte være nævnt i prislister, annoncer og lignende er kun vejledende og er at betragte som en opfordring til at afgive tilbud.
c. ReklamePlus har krav på godtgørelse af alle udlæg, der er afholdt i forbindelse med løsningen af opgaven, herunder udgifter til erhvervelse af brugsret på materiale, hvor tredjemand har ophavsrettigheder.
d. Alt salg foregår netto kontant medmindre andet er skriftligt aftalt parterne imellem. I tilfælde af forsinket betaling af ReklamePlus ret til at påskrive morarenter af det forfaldne beløb samt opkræve et rykkergebyr. Rykkergebyr udgør kr. 150. Rentetilskrivning udgør 2 % pr. påbegyndt måned af det til enhver tid skyldige beløb.
e. På alle ordrer under kr. 15.000, tilknyttes følgende faktureringsbetingelser.
25 % af tilbudssum ved opgavens start. 75 % ved endelig levering.
f. På alle ordrer på kr. 15.000 og derover, tilknyttes følgende faktureringsbetingelser.
50 % af tilbudssum ved opgavens start. 50 % ved endelig levering.
g. Alle listepriser og afgivne tilbud på faste gentagne opgaver pristalsreguleres hver 1. oktober, i henhold til udviklingen i forbrugerprisindekset fra 1. juli foregående år til 1. juli indeværende år. Eventuelle rabatter pristalsreguleres ikke, men kan genforhandles på kundens opfordring.
h. For arbejde udenfor normal arbejdstid (mandag til fredag 8-16), påregnes et gebyr på 50% af timesatsen. I weekender og på helligdage er gebyret 100%
3. Klippekort
a. Ved klippekort forstås kundens køb af et større antal konsulenttimer til den enhver tid gældende timesats i henhold til den til enhver tid gældende prisliste, der betales kontant forud med fradrag for den aftalte rabat. Et klip på klippekortet modsvarer én konsulenttime inden for normal arbejdstid, med mindre anden tidsenhed er aftalt.
Når ReklamePlus har ydet bistand til kunden, fratrækker ReklamePlus det antal klip, der modsvarer ReklamePlus vederlag. Udlæg kan efter ReklamePlus beslutning enten fratrækkes klippekortet eller faktureres særskilt.
Et klippekort gælder i 12 måneder fra kundens betaling, hvorefter uanvendte klip bortfalder.
Kunden kan aldrig kræve brugte klip tilbagebetalt og et klippekort kan ikke overdrages til tredjemand. Forbrug af klip sker pr. påbegyndt tidsenhed.
4. Tilbud.
b. Tilbud er gældende som et fast pristilbud, såfremt accept er modtaget inden 30 dage fra tilbudsdato. Accept kan kun ske skriftligt og skal ske ved fremsendelse af genpart af tilbud, påtegnet af en for kunden underskriftsberettiget person.
c. Tilbud kan i særlige tilfælde accepteres efter 30 dage fra tilbudsdato. I disse tilfælde foretages pristalsregulering af tilbudssum i henhold til udviklingen i forbrugerprisindekset opgjort af Danmarks Statistik.
d. Specielt vedrørende ordrer på kr. 15.000 og derover.
Såfremt den endelige levering sker senere end 6 måneder efter tilbudsdato, skal der ske en pristalsregulering af eventuel ikke faktureret tilbudssum, i henhold til udviklingen i forbrugerprisindekset opgjort af Danmarks Statistik.
5. Ekstra- og merarbejder
a. I forbindelse med udarbejdelse af opgaver, afleveres et udkast til kunden pr. mail. Medmindre andet er anført, vil der efterfølgende være én korrekturgang til det valgte produkt i form af tilpasninger. Yderligere tilpasninger og korrekturgange faktureres pr. påbegyndt ½ time efter forudgående aftale. Såfremt kunden ikke er tilfreds med opgavens udførelse, er det kundens ret at afslutte forretningsforholdet.
Det samme gør sig gældende for ReklamePlus. ReklamePlus vil derefter fakturere kunden forbrugt tid og evt. materialer
b. Såfremt omfanget af en opgave udvides i forhold til opgavens omfang i henhold til den aftalte opgave, afgiver ReklamePlus et tilbud på ekstra- og merarbejdet. Accept eller afvisning af et sådant tilbud, skal ske skriftligt indenfor 4 arbejdsdage. Såfremt tilbuddet ikke er afvist inden for fristen, anses – under hensyntagen til projektets fremdrift – tilbuddet for accepteret.
6. Levering
a. Medmindre andet er aftalt, sker levering af varer, serviceydelser mv. fra ReklamePlus adresse (AB lager). Levering af varer anses for sket ved overgivelse til fragtfører.
b. Forsinkelse berettiger ikke kunden til at hæve handlen, medmindre kunden skriftligt ved aftalens indgåelse har betinget sig opfyldelse af leverancen til nøjagtig bestemt tid.
c. Ved masseproduktion af specialfremstillede produkter, forbeholder ReklamePlus sig ret til over- og underlevering af en afvigelse af op til 10% til hver side i forhold til det oprindeligt aftalte antal stk.
7. Forsendelse
a. Ved ordrer til forsendelse, sker forsendelsen, hvor andet ikke er aftalt, for kundens regning og risiko. Forsendelsen sker på den for ReklamePlus enkleste måde.
Forsendelsesomkostninger debiteres særskilt, med det for tiden gældende beløb. Ønskes særlig transport, skal dette angives. Meromkostninger ved sådan særlig forsendelse, påhviler kunden. ReklamePlus transport risiko ophører under alle omstændigheder ved varesendingens aflevering til fragtfører.
b. Transportsikring tegnes kun på kundens instruktion og da for dennes regning. I tilfælde af transportskade, skal kunden snarest muligt anmelde skaden til fragtføreren.
8. Ejendomsforbehold
a. ReklamePlus forbeholder sig retten til det solgte, indtil kunden har erlagt den fulde betaling for leverancen.
9. Immaterielle rettigheder
a. Ved udvikling af designs, hjemmesider, software og lignende ydelser opnår kunden en uoverdragelig tidsubegrænset og ikke eksklusiv brugsret. ReklamePlus har den fulde ophavsret til udviklingsarbejdet inklusive dokumentation, programkode mv., som er beskyttet i henhold til ophavsretsloven.
Det påhviler kunden at meddele ReklamePlus samtlige ikke aftalte benyttelser inden 30 dage fra udgivelsesdagen. I modsat fald debiteres et tillæg på 100 % oven i den i forvejen samlede pris.
b. For standard programmer har producenten af disse den fulde ophavsret til produktet inklusiv dokumentation, manualer mv. Kunden erhverver en brugsret til standardprogrammel på de vilkår som producenten fastsætter. Yderligere information og regler er beskrevet i programprodukternes licensbestemmelser.
c. For alt materiale leveret af kunden gælder det, at ReklamePlus ikke påtager sig noget ansvar for eventuelt brud på ophavsret.
d. Kunden påtager sig det fulde ansvar for misvisende og æreskrænkende tekster i forbindelse med offentliggørelse.
e. Fotoopgaver
i. Leverede billeder må kun anvendes til det aftalte formål, og betalingen gælder kun for engangsreproduktion. Billedmaterialet må ikke videresælges, udlånes eller på anden måde overdrages
ii. Digital videreudnyttelse af billeder f.eks. på internettet, må kun ske efter skriftlig aftale med ReklamePlus.
iii. Alle billeder leveres i henhold til gældende lov om ophavsret.
iv. Ved kommerciel brug af et billede, påhviler det kunden at sikre sig fornøden tilladelse fra de afbilledede personer.
v. Ved publicering af et billede, hvor anden ophavsmands værk indgår, er kunden ansvarlig for eventuelle økonomiske krav fra denne.
vi. Digital lagring af ReklamePlus billeder er kun tilladt internt i den periode, det er nødvendigt for den aktuelle produktion. Yderligere lagring må kun ske ifølge aftale med ReklamePlus.
vii. Billederne må ikke udsættes for sammenkopiering, elektronisk manipulation etc. uden ReklamePlus skriftlige tilladelse.
viii. Ved offentliggørelse skal ReklamePlus navns anføres, f.eks. ”Foto: ReklamePlus.dk” Ved udeladelse af ReklamePlus navn, debiteres et tillæg på 100 % oven i den i forvejen samlede pris.
ix. Alle ubenyttede fotos skal returneres til fotografen i hel og ubeskadiget stand.
10. Reklamation
a. Såfremt det leverede, er behæftet med fejl eller mangler, skal kunden straks skriftligt reklamere til ReklamePlus med specifikation af de mangler, der gøres gældende.
Reklameres der ikke rettidigt, er retten til at gøre mangler gældende bortfaldet.
b. Konstaterer kunden oprindelig fejl og mangler, skal kunden straks skriftligt reklamere til ReklamePlus med specifikation af de mangler, der gøres gældende. Reklameres der ikke rettidigt, er retten til at gøre mangler gældende bortfaldet.
c. Når kunden har godkendt en korrektur, kan reklamation for slåfejl, tastefejl, stavefejl og lignende fejl ikke efterfølgende gøres gældende.
d. For tredjepartsprodukter gælder der en reklamationsperiode, svarende til den, som ReklamePlus modtager fra underleverandør/producent. Der henvises til de enkelte underleverandører/producenters til enhver tid gældende reklamationsbestemmelser.
11. Produktansvar
a. For produktansvar er ReklamePlus ansvarlig i henhold til de bestemmelser i produktansvarsloven, der ikke kan fraviges ved aftale. ReklamePlus fraskriver sig ansvar for produktskader på ethvert andet grundlag. Produktansvaret kan beløbsmæssigt ikke overstige dækningen på ReklamePlus produktansvarsforsikring.
b. Kunden er forpligtet til uden ugrundet ophold skriftligt at meddele ReklamePlus, såfremt der er opstået en produktansvarsskade, eller at der er fare for, at en sådan skade vil indtræde.
c. I den udstrækning ReklamePlus måtte blive pålagt ansvar overfor tredjemand, er kunden forpligtet til at holde ReklamePlus skadesløs i samme omfang, som ReklamePlus ansvar er begrænset i henhold til nærværende punkt.
12. Kundens ansvar
a. Det er en forudsætning for opgavens udførelse
i. at kunden gør konsulenterne og øvrige kontaktpersoner bekendt med den for opgavens løsning relevante information
ii. at kunden medvirker til at tilrettelægge arbejdet og tildele ressourcer, således at opgaven kan leveres som aftalt
iii. at kunden har udpeget en medarbejder, der er berettiget til at indgå bindende aftaler på kundens vegne.
b. Bevirker forhold, for hvilke kunden er ansvarlig, at den aftalte opgave ikke har kunnet leveres eller at den forsinkes, er ReklamePlus berettiget til at kræve vederlag for de konsulenter, der var disponeret til levering af opgaven samt de ekstraordinære ressourcer, som ReklamePlus har været nødt til at anvende som følge af forsinkelsen alene med fradrag for den fakturering til anden side, som ReklamePlus har været i stand til at foretage for disse konsulenter i samme periode.
c. Misligholder kunden i øvrigt aftalen om levering af konsulentbistand, er ReklamePlus berettiget til at kræve det fulde vederlag for opgaven betalt, uanset om omfanget af opgaven kun er anslået eller estimeret af ReklamePlus. Er der ikke anslået eller estimeret noget vederlag hhv. tidsforbrug, er ReklamePlus berettiget til et vederlag, der modsvarer det tidsforbrug, der sædvanligvis ville medgå til en opgave af denne karakter.
13. Force Majeure
a. De følgende omstændigheder vil undtage ReklamePlus fra ansvar, hvis de forhindrer opfyldelse af aftalen eller gør udførelse unødvendig besværlig. Der er tale om force majeure, hvis ReklamePlus helt eller delvist er afskåret fra at opfylde sine leveringsforpligtelser på grund af for eksempel krig, oprustning, civil uro, terror, naturkatastrofer, strejker, arbejdsnedlæggelser, blokader, lock-outs, mangel på leverandører af råvarer og / eller underleverandører på grund af force majeure hos disse, brand, strømudfald, it-virus eller anden ødelæggelse af ReklamePlus produktionsapparat og enhver anden ekstraordinær hændelse, som måtte forhindre eller begrænse ReklamePlus normale produktion, og som ReklamePlus ikke var klar over på tidspunktet for ordremodtagelsen. Hvis forsinkelsen, som et resultat af force majeure, forventes at vare længere end tre uger, har såvel ReklamePlus som kunden ret til at opsige aftalen inden tre dage fra meddelelsen, uden at en sådan opsigelse kan anses for at være et brud på aftalen.
14. Ansvar
a. ReklamePlus ansvar i tilfælde af fejl fra ReklamePlus side begrænses til afhjælpning af disse fejl. ReklamePlus kan i intet tilfælde belastes for kundens driftstab, tabt avance, tabte data og disses retablering, tab af goodwill samt lignende indirekte eller direkte tab eller skade, som følge af opståede fejl og mangler, samt forsinkelser eller anden afvigelse i forbindelse med leverancer eller efterfølgende tillægsleverancer og leverancer af serviceydelser mm. Må kunden i forbindelse med leverancer påtage sig merudgifter som følge af ReklamePlus forsinkelse eller mangelfulde levering, skal dette skriftligt meddelelses ReklamePlus, som herefter vil fremkomme med forslag til, hvorledes ulemperne kan afhjælpes eller eventuelt minimeres. Kunden kan dog ikke gøre ReklamePlus ansvarlig for afholdelse af sådanne merudgifter, med mindre aftale herom skriftligt er indgået.
b. ReklamePlus direkte og dokumenterede tab og meromkostninger i forbindelse med kundens eventuelle misligholdelser af en indgået ordre dækkes af kunden.
15. Tavshedspligt
a. Hver af parterne og disses personale skal iagttage ubetinget tavshed overfor uvedkommende med hensyn til oplysninger vedrørende den anden part eller andres forhold, som de får kendskab til i forbindelse med samarbejdets omhandlede leverancer, tjenesteydelser mv. Dog kan ReklamePlus i sit salgsarbejde benytte sig af den anden part som reference uden yderligere aftale.
16. Tvister
a. Enhver uoverensstemmelse afgøres endelig og med bindende virkning efter dansk rets regler ved retten i Nykøbing. Der opretholdes fuld gensidig fortrolighed mellem parterne omkring uoverensstemmelser og tvister.
Almindelige samhandelsvilkår, november 2022